IK BEN IDA.
Kijk dit filmpje om mij iets beter te leren kennen:
Ik ben Ida van de Lagemaat, trainingsacteur, regisseur en docent en ik weet niet in welke volgorde dit zou moeten staan. Dat tekent me wel denk ik: als ik iets doe ben ik daar voor 100% mee bezig. Dat betekent vaak dat ik goede plannen moet maken. Als ik regisseer schuiven andere werkzaamheden door naar een later tijdstip en trainingen staan altijd los van dagen dat ik lesgeef. Dat geeft me zoveel ruimte om flexibel te blijven!!
Nadat ik mijn onderwijsopleiding had afgerond was er geen werk (ja zo was het toen). Via een vakantiebaantje kwam ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking terecht. Daar heb ik 23 jaar gewerk. Eerst als belegeidster, daarna ben ik opgeklommen tot clustermanager van 3 woonvoorzieningen. Een pittige uitdaging, die ik helaas niet hem kunnen waarmaken op de manier die mij paste. Na mijn ontslag wist ik: ik wilde iets doen waar ik me tot in mijn kern goed bij voelde. Mijn ontslagvergoeding maakte dat voor me mogelijk.
Dat ik naast mijn werk al met toneel, cabaret en dergelijke bezig was geweest, maakte de stap naar acteren logisch. Sinds ik dit ben gaan onderzoeken en ermee aan het werk gegaan ben, ‘klopt het’.
Na ruimt 10 jaar improvisatiecursussen merkte ik dat ik meer gevoed wilde worden. De volgende stap was acteeropleiding de Trap in Amsterdam. Na mijn opleiding ben ik mijzelf verder gaan ontwikkelen door een regieopleiding in Amersfoort te volgen. Ongeveer gelijkertijd begon ik improvisatielessen te geven bij Tartrek uit Haarlem, waar ik zelf ook jaren gespeeld had. Vervolgens kwam ik aanraking met trainingsacteren. Ik volgde een korte cursus, kreeg heel snel werk en sindsdien ben ik 'verslaafd' aan dit vak. Wat een rijkdom!! Alles valt samen: mijn liefde voor acteren, mijn onderwijsachtergrond, mijn managment ervaring, mijn ouderschap en levenslessen.
Lesgeven is een constante factor geweest sinds de start van mijn bedrijf. Ook zelf lessen blijven volgen hoort daarbij. Tijdens een van die acteerworkshops kwam ik in aanraking met het gedachtengoed van de Russische acteur/regisseur Stanislavski, die met het ontwikkelen van een technische aanpak om te gaan acteren, mij een fantastische tool in handen heeft gegeven. Ik ben dankbaar voor de coaching daarin door mijn mentor Arnica Elsendoorn, tot zij in 2015 overleed. Ik word nog altijd blij van deze onuitputtelijke bron die zij me beter deed begrijpen. Ik geef les over dit systeem en gebruik zijn werk bij mijn cursus Online trainingsacteren, iets wat Stanislavski nooit had kunnen voorzien.
De kracht van in het moment kunnen zijn en techniek hebben om op terug te kunnen vallen, vind ik heel fijn. Waar een danser zich met technieken ontwikkelt, een kunstenaar geleerd heeft wat zijn materialen hem geven, zo heeft Stanislavski mij een acteertechniek gegeven die bruikbaar is in mijn werk als trainingsactrice, regisseur en docent.
Daarnaast is het inspirerend als ik in mijn lessen en regie anderen zie ontdekken en bewuster zie worden. Want dat levert het op.
Van alle drie werk-soorten word ik blij . Nog steeds ontdek ik dat er verdieping mogelijk is, het is nooit af. Daar hou ik van: blijven onderzoeken. Ik ben er rijker en zorgvuldiger door geworden, vrijer van oordeel.